MANUVISION RYKKER UD PÅ SKOLERNE

Tre tidligere og nuværende studerende på ManuVision Uddannelsen har udviklet et minikursus i ManuVision Kropsterapi, som de tilbyder skoleklasser i København. Derfor fik ManuVision Huset besøg af elever fra Den Grønne Friskole på Amager og specialskolen Frederiksgård Skole på Nørrebro i foråret. Til stor glæde for både børn og undervisere. Her kan du læse, hvordan de to formiddage forløb:

ManuVision Huset på Frederiksberg genlyder af børnestemmer og høj musik. Der er ikke helt så stille, som der plejer at være, men det er heller ikke en helt almindelig dag. 4.x fra Frederiksgård Skole er på besøg og skal prøve kræfter med ManuVision Uddannelsen i miniformat. I løbet af et par timer får eleverne undervisning i bevægelse, meditation, ManuVision Træning og kropsterapi.

ManuVision kan gøre en forskel for børn
Initiativet er skabt af Pia Laub, Tina Stoltze Christiansen og Kristian Sønderby, der alle enten har gået eller går på ManuVision Uddannelsen. De er fuldstændig enige om, at principperne fra ManuVision og ManuVision Træning kan gøre en forskel for både børn, som fungerer i en helt almindelig hverdag, og børn med særlige behov.

”Det er tydeligt, at børns naturlige åbenhed og nysgerrighed gør, at de får rigtig meget ud af at få opmærksomhed, bevidsthed og fokus på kroppen,” siger Tina Stoltze. Tina er i gang med ManuVision Uddannelsen og går på hold 13.

Pia Laub, der blev færdig på hold 10 i 2016, supplerer: ”Jeg holder meget af at behandle og træne børn. Børn tager imod behandling på en meget fin og sårbar måde. Som ManuVision Kropsterapeuter kan vi gøre en forskel for børn generelt og for børn med særlige udfordringer. Det at mærke kroppen gør det lettere at være i verden. Hvis vi tidligt lærer børn at mærke deres krop, kan vi hjælpe med at skabe mere hele mennesker.”

Stor forandring
Flere af eleverne i 4.x er diagnosticeret med ADHD. Det betyder, at de har en masse energi, som er svær at kontrollere. Kristian Sønderby, der blev uddannet fra ManuVision Uddannelsens hold 3, oplever da også tydelige spændingsmønstre. Her hjælper det at meditere eller massere eleverne til at ’være med’ spændingerne. På den måde kan de måske slippe en anelse og rumme deres egen energi.

”Gennem sådan en halv dags forløb er der en del af eleven, der bliver set. En del, som ikke er vant til at blive set og mødt. Det var helt unikt, hvordan der i perioder under behandlingsøvelserne faldt ro, både over hele feltet og de enkelte elever. Vi oplevede en stor forandring, fra vi mødte eleverne, til de pludselig var optaget af at behandle og få behandling,” fortæller Kristian Sønderby.

Allan Schmidt, der er klasselærer for 4.x, så samme forandring. At behandlingen skabte ro, og han sætter stor pris på, hvordan Tina, Pia og Kristian havde blik for elever med særlige behov.

”Vi havde en skøn og udbytterig oplevelse hos ManuVision. Instruktørerne tilpassede forløbet, så eleverne hurtigt følte sig trygge og fik lyst til øvelserne. Specielt øvelserne, hvor de skulle massere hinanden, var en succes og virkelig noget, vi kan arbejde videre med på skolen. Mange af vores elever har svært ved berøring, men de blev guidet så godt, at det ikke var noget problem. Eleverne forlod stedet i trivsel og med en følelse af at have lært noget om sig selv og deres kammerater,” fortæller Allan Schmidt.

ManuVision Træning løsner op for spændingerne
Tina Stoltze oplevede også en klar effekt af træningen i løbet af dagen. Børnene kommer i kontakt med og bliver opmærksomme på deres kroppe. Den træthed, de udtrykker, er tegn på, at børnene slipper noget. Især børnene, der er diagnosticeret med ADHD, har normalt svært ved at slappe af, men træningen løser op for deres anspændthed.

”For de børn, der ikke havde særlige behov, skete der helt klart noget godt i forhold til deres indbyrdes relationer. De fik en større rummelighed, og de følte, at de fik mere plads i kroppen. De specialkrævende børn, som var udfordret på koncentration og kollektive beskeder, havde meget tydeligt gavn af det. Der var nogle rigtig fine øjeblikke af både kortere og længere varighed, hvor jeg oplevede ro, kreativitet, fokus og koncentration hos disse børn,” fortæller Tina Stoltze.

Idéen om at lave et ManuVision-kursus for børn er en del af de tre ManuVision Kropsterapeuters koncept ”Kroppen i virkeligheden”, hvor de tilbyder ManuVision-oplevelser til skoleklasser og andre grupper af børn og unge. Planen er nu at tilbyde forløbet til skoleklasser i hele København.

”Børn tager imod behandling på en meget fin og sårbar måde. Som ManuVision-behandlere kan vi gøre en forskel for børn
generelt og for børn med særlige udfordringer. Det at mærke kroppen gør det lettere at være i verden.
Hvis vi tidligt lærer børn at mærke deres krop, kan vi hjælpe med at skabe mere hele mennesker.”

Pia Laub

NYSGERRIG?

Har du lyst til at høre mere om Kroppen i virkeligheden?
Har din skoleklasse lyst til at komme besøg en formiddag hos Pia, Tina og Kristian?
Send en mail til pia.laub@gmail.com, så kontakter hun dig.